Alla inlägg under april 2012

Av Sofia - 15 april 2012 20:13

Chokladmuffins med vaniljkräm

Vaniljkräm

2 äggulor

3 dl mjölk

3 msk socker

1 msk potatismjöl

1 vaniljstång


Muffins

125 g smör

2 dl socker

2 ägg

1,5 dl mjölk

4,5 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

2 msk siktat kakao


Dela vaniljstången & skrapa i kärnorna i en kastrull. Blanda i de övriga ingredienserna & vispa ihop för hand. Låt blandningen sjuda, samtidigt som du vispar, tills krämen tjocknar. Låt den för allt i världen inte koka eller brännas i botten, utan håll koll på den hela tiden. Låt svalna.


Blanda smör & socker & rör sedan i äggen, ett åt gången. Blanda ner de övriga ingredienserna & häll smeten i stadiga muffinsformar. Spritsa lite vaniljkräm i mitten av varje muffin. Grädda runt 20 minuter i 175 grader.


LYCKA TILL!!

(Jag gjorde mina fria från både gluten & laktos, det gick kanon)

 

Av Sofia - 15 april 2012 19:48

Har haft en jobbig vecka.

Tillbringade en heldag på sjukhuset med hemska smärtor  
(vad orsaken var lämnar jag till de jag träffar IRL)

Detta mindre trevliga beök påverkade i alla fall min Fibromyalgi negativt.

Har haft så ont nu att jag knappt klarat av att gå.

Känns väldigt frustrerande, då jag alltid vill hålla igång med olika projekt.

Tapetsera eller gjuta fast plintar till staket ärdet inte tal om just nu  


Många människor nu för tiden bara vill ha mer och mer.
Min största önskan är att få må bra!
MEN...det får jag inte minsann. *suck*


Häromdagen fick jag i alla fall ett helt lass från mina föäldrars vind att rensa i.
Bland annat hittade jag några matteböcker från lågstadiet


Påsken har varit lugn i alla fall. 


Långfredagen firade vi med mina föräldrar hemma hos oss.

Barnen fick snällt måla påskägg  enligt tradition.

 

 

Påskafton-påskdagen hade vi tänkt fira i skärgården med mina svärföräldrar,men när vi stod reda att packa in oss i bilen fick vi höra att det var snöstorm där nere. Eftersom de har sitt hus på en ö dit man bara tar sig med egen båt, blev det till att stanna hemma istället.

Barnen, som var laddade till tårna, blev såklart besvikna och undrade vad vi skulle göra istället....

Det blev Busfabriken

J skulle SJÄLVKLART göra sin egen glass....


På kvällen blev det Pizza..GLAD PÅSK liksom 


Helgen som varit nu var min syster & hennes familj & hälsade på 
Våra våda minstingar har så himla roligt ihop. Det är verkligen synd att debor så långt härifran 

Idag har Hampus klippt sig & sedan varit på kalas
Jag & Hasse pasasde på att åka till returpunkten med bilen & släpet fullpackade.
Skänt att bli av med det skräpet....

KRAM!!!! 

     

 

 

 



Av Sofia - 6 april 2012 11:56

Har fått önskemål om att lägga ut lite bilder på vårat nya hem.
De4t är långt ifrån klart här hemma, men jag bjuder på det som finns.

Vi är som sagt en helt vanlig familj som bor här, och inte någon superstylad, Laila-typ  


   Utanför på framsidan.

  Sittplatsen i köket   

Jag har målat & klätt om möblerna.
Hörnskåpet har min pappa gjort när han gick i skolan.
Tavlan på väggen har jag gjort av ett gammal fönster från min systers land.


  Själva köksinredningen & golvet är helt anskrämligt 
Här ska det totalrenoveras. Nytt golv, vita köksluckor & ekbänkar blir det antagligen.


  En del av vardagsrummet.
Här ska det iaf bli nya soffor....
Nytt golv finns också i planerna 

Taket är jag sugen på att vitbetsa, men ha de mörka bjälkarna kvar.


 Matplats i vardagsrummet


 Del av Hampus rum.
Skribordet har jag pysslat ihop av en bordsskiva på mamma & pappas vind / en gammal lådhurts som stod kvar i garaget när vi köpte huset. Stolen även den hittad i garaget, men den ska få ny färg & sittdyna.

Fortfarande finns ingen gardin i Hampus rum, av den anledningen att jag inte hittat den rätta ännu....


  Del av Jespers rum
Ska fixa sänglampa, men har ännu inte hittat den rätta.


  Katter som har insett fördelen med att bo i hus... De vill ut!


  Jag tycker om vita änglar....  



      Min älskade köksvåg som jag ärvt efter farmor. En riktig favorit 


  Vinkaraffer, även dom ärvda efter farmor.
De är inköpta i Vallourise. (Rekommenderar VERKLIGEN att åka dit-det är som i en saga)


  Ommålat skoskåp


  ÄLSKAR denna ruta vid ytterdörren


MER BILDER KOMMER VARTEFTER DET BLIR KLART!!!!                   


   


Skapa flashcards